måndag 6 juli 2009

Emotionellt dränerad

Rickard: Jag ville att Fed skulle vinna igår. Som fan. Men när han hade vunnit önskade jag att han hade förlorat. Rövspel ska inte belönas med guldkantad historieskrivning. Och vi kan inte förneka det även om vi vill. Och helvete vad jag vill. Men det blev smärtsamt uppenbart att den här segern var vardagsmat för honom. Den måttfulla glädjen efter matchbollen, sättet han slentrianmässigt tog emot bucklan, det banala och trötta talet. Det var som om Robredo hade vunnit en kvartsfinal i Vina del Mar. Och bakom honom stod en man som såg sin sista chans att bli odödlig, dö. Det kändes i hela hjärtat och helt plötsligt sörjde jag mer med Roddick än gladdes för Federer. 

Det var inte så här jag trodde nummer 15 skulle kännas. Men idag känner jag mer tomhet än lycka.

7 kommentarer:

  1. Kan ju inte påstå att Roddick hade fru fortuna på sin sida direkt isf hade inte Fed gjort 2 perfekta 1.a servar på linjerna vid 15-40 i 5.e set..

    SvaraRadera
  2. Håller helt med. Han orkade inte ens lägga sig ned på gräset. Det var som om han visste att han skulle vinna hela tiden. Ingen gillar väl Roddick på banan, tråkig typ, men igår la han sitt hjärta där och Roger klev nonchalant på det utan att röra en min. Hoppas Roddick får en chans till och tar den, fast jag tvivlar. Ett antiklimax för oss Fed-fans detta. Bitterljuvt.

    SvaraRadera
  3. Matchen må ha varit sisådär, inte minst från Feds sida. Sett i en historiskt kontext blev jag dock gråtmild när Laver, Pistol-Pete och Borg väntade på Roggan när han kom in med bucklan och de fotades. Blir fan inte större än så PUNKT!

    SvaraRadera
  4. Såg detta http://www.atpworldtour.com/Splash/Splash-Page.aspx på morgonen och då blev allt som vanligt igen. Är det okej att gråta för Fed?

    SvaraRadera
  5. Japp, på nåt sett va det ändå ödesbestämt med Pete Sampras på plats hur hade det sett ut om Andy vunnit!!

    Jo den videon på ATP:s hemsida är gråtmild och värmande häftiga bilder på den unge mästaren och alla GS vinster.

    Ser löjligt fram emot US Open nu!!

    SvaraRadera
  6. Jonas: Det är till och med okej att gråta för Federer jr. http://sports.espn.go.com/videohub/video/video?id=4310014

    /Rickard

    SvaraRadera